چه عواملی باعث نفخ شکم میشود؟و برای درمان ان چه باید کرد و چه داروهای گیاهی مناسب است؟
نفخ شکم که با عوامل متعددی بروز می‌کند، شایع‌ترین اختلال گوارشی در افراد محسوب می‌شود.
بلع هوا هنگام صرف غذا عامل اصلی بروز نفخ یا احساس پری شکم است؛ از این رو افراد نباید در صرف غذا عجله کنند.
تغییر برنامه غذایی را از دیگر عوامل بروز نفخ شکم دانست و بیان کرد: خوردن غذاهایی نظیر حبوبات، مصرف برخی داروها و یبوست از عوامل تشدید کننده نفخ شکم محسوب می‌شوند.
افرادی که به طور مداوم با مشکل نفخ شکم روبرو هستند توصیه می شود ضمن پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، استعمال سیگار و جویدن آدامس، با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای ضد نفخ این مشکل به راحتی قابل درمان خواهد بود. جویدن آدامس باعث نفخ شکم می‌شود.
چون هنگام جویدن آدامس، مقداری هوا وارد بدن می‌شود و به‌اصطلاح‌ هوا خورده می‌شود. به علاوه گاز شکم در اثر خروج گاز ناشی از شکر هضم‌نشده نیز است، مخصوصاً در مورد آدامس‌های بدون قند باید گفت چون هضم نمی‌شوند، پس از آن هم می‌توانند گاز تولید کنند.
لازم به ذکر است ممانعت افراد از پرخوری و حذف غذاهای تشدید کننده نفخ شکم از برنامه غذایی، همچنین انجام ورزش‌های منظم می‌تواند ضمن پیشگیری از بروز یبوست مانع بروز عارضه نفخ شکم شود.
نفاخ ها :
موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند .
خیار نفاخ است ، چون سریعا در معده فاسد می شود .
مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می شود .
انار برای کسانیکه دچار نفخ معده هستند ، ضرر دارد .
زردآلو به طور کلی دیرهضم و نفاخ است و علاج نفخ آن ، خوردن هسته زرد آلوی شیرین می باشد .
تمام حبوبات نفاخ هستند .
تخم مرغ بدلیل گوگرد موجود ، ایجاد نفخ در شکم می کنند .
پسته خصوصاً پسته خام ، نفاخ است .
شاه توت نفاخ است .
گیلاس طبیعتی سرد دارد و مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می شود .
مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می شود .
زرشک نفاخ است .
عسل برای کسانی که به نفخ شکم مبتلا هستند توصیه می شود .
شیر نفاخ است .
پوست انگور دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد .
زیاده روی در مصرف انجیر تولید نفخ شکم و اسهال کرده و برای چشم نیز مضر است .
مصرف زیاد خاکشیر ، ممکن است سبب افزایش موقتی نفخ شکم شود .
زیاده روی در خوردن فندق ، ایجاد نفخ و گاز شکم می کند .
کشک نفاخ است .
تره ، ترب و پیاز ، نفاخ هستند .
کاهو دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند .
زیاده روی در مصرف کلم موجب ایجاد نفخ و افزایش فشار خون می شود .
غیر نفاخ ها :
شلغم اشتها آور و بی نفخ است .
ماش بسیار زود هضم و غیر نفاخ است .
هلو با هر معده ای سازگار است و نفخ ایجاد نمی کند .
چغندر ، آرام بخش و خنک است و اگر پخته شود ایجاد نفخ نمی کند .
شوید نفخ شکم را از بین می برد .
گشنیز ضد نفخ است و دل درد را بر طرف می کند .
جعفری نفخ را کاهش می دهد .
عرق نعنای خالص بسیار ضدنفخ است .
مرباى پوست هندوانه مبارز سرسخت نفخ معده است .
از فلفل قرمز به عنوان داروی ضد نفخ استفاده می شود .
زیره سیاه خاصیت ضد نفخ دارد .
چای سبز باعث تقویت معده شده و ضمن دفع سموم بدن ، نفخ معده را نیز برطرف می کند .
آویشن کوهی ناراحتیهای معده را از نظر هضم و نفخ به طور کلی برطرف می کند .
کنگر فرنگی ، گاز و نفخ معده و روده را از بین می برد .
رازیانه خاصیت ضد نفخ دارد .
نوشیدن یک فنجان دم کرده ریحان ، نفخ و گاز معده را از بین می برد .
توصیه های مفید:
* سریع غذا نخورید و هنگام غذا خوردن صحبت نکنید چون با این کار حجم زیادی هوا را هم وارد دستگاه گوارش خود می ‌کنید. درضمن کامل جویدن غذا نیز شدت نفخ را کم می‌ کند.
* میوه و سبزی را در حجم کم اما به دفعات مصرف کنید.
* در انتخاب سبزی‌ ها دقت کنید. سبزی‌ ها سبب هضم شدن بهتر غذا می ‌شوند و در ضمن با نرم کردن و خیس نگه داشتن غذاها، دفع را راحت‌ تر می ‌کنند. اما همین سبزیجات در صورتی که زیاد مصرف شوند مشکل‌ ساز و نفاخ خواهند شد.
* از خوردن انواع کلم‌ بپرهیزید؛ زیرا این سبزی در افراد حساس بسیار نفاخ است. اما نا امید نشوید شما می ‌توانید با به کار بستن نکته ‌ای میزان نفخ این سبزی را کمتر کنید به این ترتیب که کلم را یک ساعت قبل از مصرف خرد کرده و در روغن زیتون و کمی آب لیمو بخوابانید، این کار موجب کاهش خاصیت نفاخی کلم می ‌شود.
بخارپز کردن سبزیجات نیز تا حدودی خاصیت نفخ‌ آوری سبزی ‌ها را کم می‌ کند.
* ساقه‌های میانی برگ‌ های کاهو نیز موجب نفخ می ‌شوند اما برای کاهش این خاصیت، بهتر است آوندهای وسط برگ‌ های کاهو رادر آورده و فقط قسمت سبز برگ‌ ها را خرد کرده و میل کنید.
* هرگز مستقیما از بطری آب ننوشید؛ آن را با لیوان میل کنید. این کار موجب می ‌شود تا هوای اضافی نبلعید و به دنبال آن دچار نفخ نشوید.
* فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و ... نیز به دلیل نمک فراوانی که دارند، جاذب آب بوده و تشدید کننده نفخ هستند. از این‌ رو، قطع مصرف این دسته از غذاها بهبود دهنده این وضعیت است.
* اگر به لاکتوز عدم تحمل دارید و بعد از خوردن یک لیوان شیر و یا غذایی که از آن تهیه شده است نفخ می ‌کنید، بهتر است که به جای شیر از ماست، شیر سویا و یا حتی پنیر استفاده کنید. یادتان باشد، مصرف شیرهای بدون لاکتوز نیز با حذف این قند مشکل‌ساز، به شما توصیه می ‌شود.
* برخی بانوان در دوران قاعدگی زیاد نفخ می‌ کنند. برای این عزیزان، ورزش کردن در این دوران بسیار مفید است. به علاوه، مصرف مکمل 6
b نیز قبل و یا در طول این دوران می ‌تواند کاهنده این عارضه باشد.
موفق باشید