ریه که نباشد نفس کشیدن و حیات معنایی ندارد؛ یعنی اینکه ورود اکسیژن و دفع دی اکسید کربن با مشکل مواجه می شود و خون به میزان کافی از اکسیژن بهره مند نخواهد بود. در واقع داشتن ریه های ضعیف و ناخوش یعنی نفس نفس زدن، آسم یا بیماری های مجاری تنفسی دیگر.

ریه های سالم با سیب و گوجه فرنگی

همیشه متخصصان و محققان حوزه ی تغذیه بر این عقیده بوده اند که مصرف میوه های تازه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم و بیماری های مزمن تنفسی را کاهش می دهد. نتایج پژوهش دیگری که در دانشگاه ناتینگهام انجام شده است نشان می دهد سیب و گوجه فرنگی نیز در سلامت ریه ها نقش مهمی دارند. محققان روی عادت های غذایی 2633 فرد مبتلا به بیماری های تنفسی بررسی هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند عملکرد ریه های افرادی که هر هفته 5 عدد سیب و یا هر دو روز یک بار یک عدد گوجه فرنگی مصرف کرده اند بهتر است. 1
2
توجه داشته باشید که سیب حاوی میزان زیادی ترکیبات فنولیکی از خانواده ی فلاوونوئیدها می باشد. این ترکیبات مفید همچنین در پیاز و چای نیز وجود دارد که از ریه ها در برابر آلاینده های جوی و دود سیگار محافظت می کنند. همچنین باید بدانید که (کرستین) موجود در این میوه بیماری های مختلف و به ویژه سرطان ها را از ریه ها دور می کند. محققان توصیه می کنند برای داشتن ریههای سالم و کاهش خطر آسم یا بیماری های مزمن دیگر به تغذیه تان اهمیت ویژه ای داده و علاوه بر مصرف این میوه های تازه و مفید ورزش را در برنامه ی روزانه ی خود داشته باشید.

ریه های سالم با پرتقال و دوستان

به عقیده ی محققان سنگاپوری مصرف میوه های سرشار از بتا-کریپتوگزانتین نیز از ریه های ما در برابر سرطان حفاظت می کنند. از بین میوه های حاوی این ترکیبات می توان به پرتقال، نارنگی، انبه و پاپایا اشاره کرد که می توانند اثرات منفی رادیکال های آزاد را خنثی کنند. این میوه ها همچنین با رادیکال های آزادی که بر اثر مصرف دخانیات وارد بدن می شود نیز مقابله می کنند. توجه داشته باشید که این میوه ها برای گوارش، پوست و همچنین سلامت مفاصل


نیز فوق العاده هستند.
 3
4
5
به عقیده ی محققان برای داشتن ریه های سالم علاوه بر مصرف این مواد غذایی مفید باید از مصرف مواد غذایی دیگری که باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شوند مانند مصرف زیاد گوشت قرمز، غلات تصفیه شده، دسرها و مواد غذایی پرچرب پرهیز کرد.